קנאביס רפואי

למה קנאביס נותן תחושה שהזמן מאט?

רוב ההחלטות היומיומיות שלנו מבוססות על זמן: כמה זמן תימשך הפגישה, איך התנועה בכבישים משפיעה על הנסיעות, משך המשימות שאנחנו מבצעים לאורך היום וכו', הזמן הוא דבר מצחיק. יש המכנים אותה אשליה – מבנה מלאכותי של התודעה האנושית ולא השתקפות אמיתית של המציאות. אבל הוא מרגיש אמיתי, ליניארי, כמו נהר שלא מפסיק לזרום אל העתיד. זה אפשרי גם שהוא מתרחב, מתכווץ ויוצר לולאות. מה שאולי יסביר את זה בצורה הטובה ביותר, היא תיאוריית הקוף האינסופית. התיאוריה מניחה כי קוף שיושב ליד מכונת כתיבה ומכה במקשים אקראיים בהחלט יכול לשכפל את היצירות הגדולות של שייקספיר, אם יינתן לו מספיק זמן. הנקודה היא שכל הדברים אפשריים כאשר הנצח הוא גורם. עם זאת, את כמות הזמן הכללית שקיימת, בלתי אפשרי להבין. ואז יש את השעונים הביולוגיים שגם אותם צריך לשקול. התיקתוקים הפנימיים שבתוכנו שמקורם לפני יותר משני מיליארד שנה, מכתיבים את הקצב של רוב היצורים החיים, כולל צמחים ובעלי חיים. ישנם מקרים ואורגניזמים מעטים מאוד אשר יכולים להימלט מן הגבולות של איזושהי ספירה לאחור.

איך זה מתקשר לקנאביס?

משתמשי הקנאביס מדווחים לעתים קרובות על האטה בזמן. הסבר אפשרי אחד הוא כי המבול המהיר של ה-THC לתוך המוח גורם לעלייה משמעותית בייצור של נוירוטרנסמיטורים, בעיקר גלוטמט. אותו עיוות זמן סובייקטיבי נמצא גם אצל חולדות. "אולי פשוט לא אכפת לך מכל השטויות כשאתה ב"היי", אז הזמן פשוט לא חשוב", אמר חבר – כשסיפרתי לו על המאמר הזה. ואם לומר את האמת, זה יכול להיות חלק מזה, בהתחשב בכך שאפקט נפוץ אחד של עישון קנאביס הוא אובדן זיכרון לטווח קצר. זה כאילו אתה שוכח את הרגע בזמן שאתה חי אותו, ופתאום, הפיצה הגיע.

למה קנאביס נותן תחושה שהזמן מאט?

אז יש תמיד את השיקול של זמן שחווים לעומת זמן על השעון. לדוגמא- השאלה הפסיכדלית: מדוע נראה שהקיץ נמשך לנצח כשהיית ילד? 'התיאוריה התפיסתית', כפי שהיא נקראת, משערת כי מהירות הזמן נקבעת במידה רבה על ידי כמות המידע שאנו סופגים ומעבדים בתודעתנו. ככל שיש יותר מידע, הזמן הופך לאיטי יותר. כאשר אתה ילד, כמעט הכל חדש, ואותו עולם פשוט הופך להיות פחות בולט ככל שאתה מקבל יותר ויותר את העובדה שאתה נכנע לשגרה. אולי, קנאביס משפשף מעט את האבק מהעדשה ומחזיר לנו קצת פלא של ילדות. תוצאות מחקר הראו כי משתתפים אשר היו תחת השפעת קנאביס נתנו לזמן הערכת יתר של עד 25 אחוזים. דיפק ד'סוזה – פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת ייל ומנהל החקירה – אמר: מריחואנה מרחיבה את הזמן – כלומר, חמש דקות נחוות כעשר דקות.

למה קנאביס נותן תחושה שהזמן מאט?

אבל אם הקנאביס רק מעוות את הזמן בכמה דקות, מה ההשלכות שיש לו על תפקוד תקין ומדוע זה משנה ?

בעיקרו של דבר, הזמן הוא העוגן שלנו בשפל והגאות של היום. הסכנות של ניווט 24 שעות עם תפיסת זמן שונה, אפילו של כמה שניות ורק למשך כמה שעות, יכולות להשפיע משמעותית על זמן התגובה שלנו בעת נהיגה, הפעלת מכונות כבדות, חציית הרחוב (הערכה של מהירות התנועה), ועוד מקרים של קבלת החלטות הדורשים תפיסת זמן מובנית, עד אלפית השנייה. המדע המודרני שואף לנסות לפרק את טבעו של הזמן: אם זה חץ שיורה קדימה ולעולם לא לאחור, לולאה שנועדו לעולם לחזור עליה, או כל וריאציה אחרת של תיאוריות ה-multiverse (יקומים מקבילים).

למה קנאביס נותן תחושה שהזמן מאט?

כאשר מדובר בקנאביס, נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין כיצד המרכיבים הפעילים שלו משפיעים על מעגלי המוח האחראים לתפיסת הזמן שלנו. יתר על כן, איך יכול עיוות של הזמן, על פי המוח שלנו, להשפיע על פרודוקטיביות, אינטראקציות חברתיות, רוחניות, וכן הלאה? ממצאים של כמה קבוצות של אסטרונומים בשנות התשעים הראו שהצמיחה הקוסמית מואצת, כנראה בגלל "ישות" בלתי נראית הידועה בשם אנרגיה אפלה. בכמה תיאוריות, האנרגיה האפלה נתפסת כמתחזקת לאורך זמן. בסופו של דבר, זה יהיה כל כך חזק, שזה כנראה יציף את כל הכוחות האחרים של הטבע ויקרע את הבד של היקום.אולי, ללא קשר למה הוא ה'זמן', קיים גם סוף בלתי נמנע. אם הקנאביס עוזר להרחיב את הפרשנות שלנו לדקה – ובתוך רגע זה אנחנו לומדים משהו חדש, צוחקים עוד קצת או מרגישים פחות כאב – זו יכולה להיות אחד המתנות הכי גדולות שהצמח נתן לאנושות. זה תלוי בנו להחליט מה לעשות עם הזמן הנוסף – או לפחות, האשליה שלו.

למה קנאביס נותן תחושה שהזמן מאט?