קנאביס רפואי

תחומים אפורים? כל מה שמטופל צריך לדעת בנוגע לרשיון שלו

תחום הקנאביס הרפואי מתפתח בקצב מסחרר ואיתו ניסיונות של המחוקקים לעמוד בקצב ההתפתחויות הללו, דבר שיוצר המון חוסר וודאות אצל הקהל צורכי הצמח כתרופה. שוחחנו עם עו"ד איתמר פלג ממשרד עורכי הדין 'שרון נהרי', בוגר התמחות פרקליטות מחוז מרכז, משרד המשפטים, שתחומי עיסוקיו המרכזיים: צווארון לבן, פשיעה חמורה, סמים, אלימות, רכוש, מרמה, הונאה, ועוד, וסגרנו לכם כמה פינות.

מה זכויותיו של המשנע ומה ההגבלות?

"משנע" או "מיופה כח" הוא מי שרשום ברישיון של המטופל כאדם שיכול לקבל את התרופה בשמו ולהביאה מהמרפאה לביתו. בד"כ מדובר באדם מקרבה ראשונה. באם ייתפס המשנע על ידי המשטרה כאשר התרופה בידיו, בהנחה שלא עבר על ההוראות שברישיון המטופל – לא יעשה לו דבר. למשנע אסור לצרוך את התרופה, לספקה לאדם אחר שאינו המטופל ובטח לא למכור אותה שאז הוא מסתכן בביצוע עבירות פליליות מובהקות.

בסיטואציה שבה בן אדם מבוגר ללא יכולת תפעול של מכשיר אידוי רוצה להשתמש בתרופה, איך הוא יכול לצרוך אותה באידוי או עישון?

באם לאותו מטופל יש היתר ברישיון להיעזר במשנע, באפשרותו להיעזר בו על מנת לקבל סיוע בצריכת התרופה. המשנע יכול לשים את התפרחת במכשיר האידוי ו/או לגלגלה ב"ג'וינט" או דרך באחרת בעבור המטופל בלבד.

מה ההגבלות של מטופל במקרי צריכת קנאביס רפואי מחוץ לביתם?

באידוי במקומות ציבוריים, השימוש מותר אך ורק בחדר סגור ללא אנשים נוספים. במידה והשימוש מתבצע במקום העבודה, על המטופל לבקש אישור מהמעסיק שלו, ושאר התנאים נשארים כשהיו. בעישון אסור כלל לצרוך קנאביס מחוץ לבית.

מה יהיה דינו של משנע אשר נמצא עליו קנאביס?

ככל שהמשנע אשר הותר ברישיון נתפס עם הקנאביס בדרכו מהמרפאה, לביתו של המטופל, ובידיו הכמות המותרת ברישיון אשר סופקה ע"י המרפאה המוסמכת – לא יקרה לו דבר. אם ייתפס המשנע עם קנאביס בחזקתו, שלא בנסיבות הספקת התרופה למטופל ו/או בניגוד להוראות המנהל ו/או הרישיון – הוא מסתכן בביצוע עבירה פלילית של החזקת סמים שחומרתה נקבעת לפי כמות הסם שנתפסה, ויכול שתסווג "שלא לצריכה עצמית", באם נתפסו למעלה מ-15 גרם.

מטופל זכאי ל40 ג' בחודש, מה קורה אם נשאר לו כמות מהחודש הקודם?

תאורטית המרשמים שניתנים למטופלים מכילים כמות שאמורה להספיק בדיוק לחודש. אם נשאר למטופל חומר בסוף החודש עליו לאסוף בחודש הבא אך ורק כמות שתשלים לכמות המותרת לו. במידה ויתפס עם כמות כמות העולה על המותר, ישפט על ההפרש בין מה שנתפס איתו לבין הכמות שמותרת לו.

מה דינו של מטופל שנתפס מוכר את הקנאביס שלו למטופל אחר, ומה דינו כשהוא מוכר לאדם ללא אישור רפואי?

ע"פ החוק, הקנאביס עדיין מוגדר כ"סם מסוכן". בהתאם לכך, כל אדם המוכר, המספק, מייבא או מייצא קנאביס, בין אם לאדם בעל רישיון לתרופה או לא – עובר עבירה הנחשבת חמורה שלצידה החוק קובע עד 20 שנות מאסר. בכך גם אותו מטופל מעמיד את רישיונו לצרוך קנאביס בסכנה. עם זאת, פקודת הסמים מחריגה קביעה זו למקרים בהם יותרו הפעולות בפקודה או בתקנות לפיה, או ברישיון מאת המנהל.

האם מותר להכין בבית מיצוי RSO\דאב ונתפס?

אין שום היתר להכין מיצויי קנאביס בישראל, מלבד לספקים הרפואיים, וגם להם מותר להכין רק שמן לטפטוף על הלשון. הענישה אינה קבועה ותתבצע על פי דעת השופט.

אלו היו כמה מהשאלות שהגיעו אלינו מלקוחות. אם יש לכם עוד שאלות דומות בנושא, מוזמנים לכתוב לנו וננסה להבהיר את העניינים אף יותר.

תחומים אפורים? כל מה שמטופל צריך לדעת בנוגע לרשיון שלו